Nepal – Kathmandu

De reden dat het hier de laatste weken zo stil was ( nog stiller dan anders, ik weet het ) is omdat ik van 6 april tot en met 28 april in het verre Nepal zat. Samen met 7 reisgezellen ben ik naar daar gevlogen om de Manaslu trekking te maken. Het is een tocht van 16 dagen in het Himalaya gebied rond de berg Manaslu ( eentje van die grote bergjes daar, 8163 m)

Met de trekking ga je vanzelfsprekend niet zo hoog, dat is weggelegd voor de echte klimmers ( en mensen met veel te veel geld ). Het hoogtepunt van onze tocht zou de Larke Pass ( Larkya La )worden op een hoogte van 5105 m. Zou …. want jammer genoeg hebben we die hoogte niet gehaald. Op de voorlaatste dag voor de pas hadden we een dag vol met sneeuw. We moesten het daar zonder telefoon en internet doen dus wisten we ook niet als de pas vrij was of hoeveel sneeuw er lag. Omdat een aantal mensen van de groep het dan ook al wat moeilijker hadden is de beslissing gevallen om al terug af te dalen. Ondanks die tegenslag is het toch een zeer mooie tocht geworden al ben ik wel met gemengde gevoelens terug thuis gekomen. Nepal is een zeer arm land, met enorm veel problemen. In de hoger gelegen gebieden moeten de mensen in zeer primitieve omstandigheden overleven. Dus vond ik het nogal dubbel om daar als toerist rond te lopen. Enerzijds hebben we nu wel een aantal mensen een inkomen bezorgd maar we hebben ook meegewerkt aan de vervuiling van het land want alles wat de berg opgaat van flessen, verpakkingen komt niet meer naar beneden. Ik heb dit wel voor een stuk proberen te vermijden door redelijk veel water zelf te zuiveren. Maar toch was het moeilijk om te zien dat wat wij mooi in een vuilbakje gooien in de lodge dit vuilbakje de dag erna gewoon uitgekieperd wordt in de natuur.

Toch is Nepal ook een prachtig land met fantastische natuur, de tocht zelf is enorm de moeite, elke dag zag je de natuur een beetje veranderen naarmate we hoger gingen. Ook de mensen en de cultuur zie je mee veranderen, van het overwegend Hindoeïstisch laag gelegen gebied naar het Boeddhisme in de hogere gebieden waar ook veel Tibetaanse vluchtelingen hun toevlucht gezocht hebben. De Boeddhistische kloosters waren om stil van te worden.

De Pentax is nog maar eens thuis gebleven omdat ik het grootste deel van mijn rugzak zelf wou dragen en dus dat extra gewicht er niet bij wou nemen.

Hier is een eerste deel van de foto’s. Deel 1 is van Kathmandu van de vele mooie tempels.

2 thoughts on “Nepal – Kathmandu

  1. Mja, kan me inbeelden dat je er een beetje een dubbel gevoel bij had.

    Wel mooie foto’s. Ik ben een beetje jaloers. 😀

Geef een reactie

